کد مطلب:1528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

احکام چیزهایی که روزه را باطل می کند


1662- اگر انسان عمدا و از روی اختیار كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد , روزه او باطل می شود و چـنـانـچـه از روی عمد نباشد اشكال ندارد , ولی جنب اگر بخوابد و به تفصیلی كه در مساله ( 1639 ) گفته شد تا اذان صبح غسل نكند , روزه او باطل است , و چنانچه انسان نداند كه بعضی از آنچه گفته شد روزه را بـاطل می كند یعنی جاهل قاصر باشد , و تردیدی هم نداشته باشد یا آن كه اعتماد بر حجت شرعی داشته باشد , اگر آن چیز را انجام دهد , روزه اش باطل نمی شود , مگر در خوردن و آشامیدن و جماع .



1663- اگـر روزه دار سـهـوا یـكـی از كارهایی كه روزه را باطل می كند , انجام دهد , و به گمان این كه روزه اش باطل شده , عمدا دوباره یكی از آنها را بجا آورد , روزه او باطل می شود.



1664- اگـر چیزی به زور در گلوی روزه دار بریزند , روزه او باطل نمی شود , ولی اگر مجبورش كنند , مـثـلا بـه او بـگـویند اگر غذا نخوری ضرر مالی یا جانی به تو می زنیم , و خودش برای جلوگیری از ضرر چیزی بخورد , روزه او باطل می شود.



1665- روزه دار نباید جایی برود كه می داند چیزی در گلویش می ریزند , یا مجبورش می كنند كه خودش روزه خود را باطل كند , و اگر برود , و از روی ناچاری خودش كاری كه روزه را باطل می كند انجام دهد , روزه او باطل می شود , و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر چیزی را در گلویش بریزند.